متن مورد نظر وارد شود

تفاوت رنگهای صنعتی و ساختمانی

 

اولين مورد تفاوت رنگهاي صنعتي و ساختماني در كاربرد نهايي آنهاست. همانطور كه حتما حدس زده ايد كاربرد رنگهاي صنعتي در محيط هاي صنعتي و براي رنگ آميزي و پوشش دهي محصولات صنعتي به كار مي روند. حال آنكه رنگهاي ساختماني در محيط هاي مسكوني استفاده مي شوند. و هر كدام از اين محيط ها خصوصيات و نيازهاي خود را دارند.
رنگهاي صنعتي بر روي محصولاتي نظير كپسول هاي CNG/LPG، وسايل نقليه، بشكه ها و ظروف نگه داري، داربست ها، برج هاي مخابراتي، به عنوان كفپوش در محيط هاي صنعتي و بسياري كاربردهاي ديگر به كار مي روند. اما رنگهاي ساختماني براي پوشش دهي روي سطوح ديوارها و سقف خانه ها به كار مي روند.
هر نوع پوششي يك هدف و نياز اصلي را برآورده مي كند. در مورد رنگهاي صنعتي هدف اصلي حفاظت سطوحي ست كه پوشش داده مي شوند. حفاظت از وسايل و تجهيزات در مقابل عوامل مختلف محيطي نظير رطوبت، شرایط جوی خورنده، تماس مستمر با آب، آتش سوزی، حلال های صنعتی، سایش مداوم و … مهمترین هدف استفاده از رنگهای صنعتی ست. در مورد رنگهای ساختمانی مشخص است که هدف اصلی زیبایی بخشی به ساختمان و دلپذیر کردن محیط زندگیست و اهداف حفاظتی در درجه ی دوم اهمیت قرار دارند.
هنگام استفاده از رنگ به عنوان پوشش رویه(Top Coat)، رنگهای ساختمانی از طیف وسیعتری نسبت به رنگهای صنعتی برخوردارند. در حالی که رنگهای صنعتی هنگامیکه به عنوان پوشش رویه استفاده شوند از نظر نوع رزین به کار رفته به عنوان رزین پایه دارای محدودیت های بیشتری هستند.
هرچه به سطوح زیرین نظیر پوشش اصلی(Base Coat) و آستری (Primer) برویم تنوع رنگهای صنعتی بیشتر می شود. به عنوان مثال آستری های اپوکسی، آستری های پلی یورتانی، آستری های فوری و آستری های کوره ای از گستردگی این محصولات خبر می دهد. در مقابل، رنگهای ساختمانی در کاربرد به عنوان پرایمر محدودیت زیادی دارند.

 

انواع رنگ های صنعتی

 

رنگ های صنعتی اپوکسی
این دسته از رنگ های صنعتی اپوکسی با عوامل سخت کننده پلی آمین، پلی آمید دارای ویژگی های مطلوبی از قبیل چسبندگی عالی، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و حلال ها، مقاومت سایشی، مقاومت عالی در برابر محیط های شرجی و مرطوب و همچنین سختی بالا و نیز ضربه پذیری ایده آل می باشد.

رنگ های پلی یورتان
این گروه از رنگ بر پایه رزین اکریلیک پلی ال و سخت کننده ایزو سیانات فرموله و دارای مقاومت مکانیکی و شیمیایی بسیار مطلوب بوده و در شرایط جوی مقاومت خیلی خوب و فوق العاده ای در مقابل اشعه u.v نور خورشید از خود نشان می دهد. ازجمله خواص بارز این رنگ چسبندگی عالی روی سطح گالوانیزه، آلومینیوم، مس و حفظ براقیت و ثبات رنگ در طولانی مدت می باشد.

رنگ های ترموپلاست
این دسته از رنگ های صنعتی بر پایه رزین های ترموپلاست طراحی گردیده و به همراه پیگمنت های ضدخوردگی و رنگی به صورت آستر،میانی و رویه دارای مقاومت شیمیایی وخوردگی و رطوبتی بالایی می باشند. از جمله ویژگیهای این رنگ ها می توان چسبندگی بالا، سرعت خشک شدن مناسب ، ثبات برق و مقاومت عالی در برابر شرایط جوی اشاره نمود.

رنگ های کوره ای
این دسته در کوره های با محدوده دمایی متفاوت سخت شده و دارای سختی و چسبندگی بسیار بالا به سطح،قدرت حفظ براقیت و ثبات رنگ ایده آل ، مقاومت رطوبتی مناسب و مقاومت در مقابل شوینده ها بوده و در صنایع مختلف از جمله لوازم خانگی ، صنایع خودرو ، رادیاتور، پوشش قوطیها و …مورد مصرف قرار می گیرند.

رنگ های مقاوم حرارتی
این گروه از رنگهای صنعتی بر پایه رزین سیلیکونی و یا بصورت اصلاح شده با سایر رزینها و در محدوده مقاومت حرارتی از ۲۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد عرضه می گردند.این گروه با توجه به نوع پودرهای مصرفی از جمله روی، آلومینیوم، اکسید آهن و … دارای خواص محافظتی و ضد خوردگی نیز می باشند.از جمله خواص بارز این رنگ ها می توان به مقاومت عالی در شرایط جوی و محیط های مرطوب اشاره نمود.

رنگ های الکیدی هواخشک
این دسته از رنگ ها با انواع رزین های الکیدی و همچنین به صورت اصلاح شده با رزینها و پیگمنتهای ضد خوردگی جهت محافظت سازه ها در مابل عوامل محیطی نیمه صنعتی ، مرطوب و شرجی و نیز محیط های شهری مورد مصرف قرار می گیرد. از جمله خواص این گروه می توان به براقیت بالا، ثبات برق و حفظ رنگ اشاره نمود.

 

 

 

رنگهای دکوراتیو

رنگ نمای ساختمان پایه آکریلیک
این محصول بر پایه رزین آکریلیک و افزودنی های آب گریز طراحی شده است.

  • سرعت خشک شدن سریع
  •  مقاومت در برابر عوامل جوی و اشعه uv
  •  مقاومت رطوبتی بالا و water proof
  •  چسبندگی عالی به سطوح بتونی
  •  شستشوی آسان
  •  قابل ارائه در طیف رنگ های گوناگون

 

 

 

گروه مهندسی پایا پوشش آرنگ با بهره مندی از تیمی مجرب و متخصص به همراه مشاوره و بازدید رایگان در کنار کیفیت بالا با استقرار سیستم های مدیریت کیفیت تلاش روز افزون خود را در جهت رضایت مشتریان و مصرف کنندگان به کار گرفته است.