رنگ مقاوم در برابر حریق (Intumescent)

این پوشش ها در واقع نوعی رنگ بر پایه آبی هستند با کلیه خواصی که از یک رنگ انتظار می رود. رنگهای مقاوم در برابر حریق زمانی که در برابر شعله قرار می‌گیرند در دمای حدود   250 درجه سانتیگراد فعال می شوند و چندین برابر ضخامت اولیه متورم گردیده و با ایجاد یک لایه کربنی متورم و متخلخل روی سطح سازه،  با ممانعت از رسیدن اکسیژن به سطح، موجب کند شدن روند انتقال حرارت می شوند.

 

نحوه اجرای رنگ مقاوم به حریق منبسط شونده 

برای اجرا  بر روی سازه های فلزی می بایست پس از آماده سازی سطح ، ابتدا پرایمر مناسب بر روی سازه فلزی و سپس رنگ مقاوم به حریق را اعمال نمود.

این نوع پوشش به سهولت و در زمان بسیار کوتاه و با ابزارهای مختلف ( دستگاه پاشش رنگ ایرلس ، قلم مو و غلتک ) اعمال می گردد و بر روی کلیه سطوح با هر زاویه و شکستگی قابل اعمال هستند . ضخامت اعمالی رنگ بسته به نوع و شکل سازه ، به ضخامت ورق ، شرایط محیطی کاربری ، امکانات اطفا و دیگر عوامل می تواند از حدود ۵/۰ میلی متر تا ۲ میلی متر تعریف گردد .

اگر نقاطی از سطح که بوسیله پوششهای ضد حریق متورم شونده پوشانده شده در معرض ضربه قرار گیرد و نیاز به ترمیم داشته باشد ، می توان به سهولت و حتی با قلم مو سطح را ترمیم نمود . سطح نهایی این نوع پوشش ضد حریق ، سطحی صاف می باشد بطوریکه پس از اتمام عملیات پوشش دهی نیاز به هموار کردن سطح نمی باشد .

مزایای رنگهای مقاوم به حریق

  • اشغال فضای بسیار کم
  • دارای ظاهری زیبا و دکوراتیو

معایب رنگ های مقاوم به حریق

  •  قیمت نسبتا بالا

کاربرد رنگهای مقاوم به حریق

  • قابل اجرا در محیط‌های داخلی
  • قابل اجرا در سازه‌های فضایی و خاص
  • مورد استفاده در سازه‌هایی که دارای فضای محدود می‌باشند